Het ontstaan van Scouting

Op 22 februari 1857 wordt in Londen een jongen geboren; Robert Baden-Powell. Hij groeit normaal op en gaat op z’n 13e (wat normaal is voor een jonge Engelsman) naar een Kostschool (middelbareschool) Wanneer die middelbareschool erop zit, ontstaat het gebruikelijke probleem: hoe nu verder? Hij doet het toelatingsexamen voor de Oxford University, maar zakt. Er zijn gelukkig meer mogelijkheden en één daarvan is een studie aan de Koninklijke Militaire Academie van Sandhurst. Hier slaagt hij voor het toelastingsexamen en begint aan zijn studie.

“Reconnaissance and Scouting

Op 19 jarige leeftijd vaart hij als Luitenant naar India (waar hij de nodige expedities meemaakt) de rimboe in. In die tijd was dat nog een kwestie van lopen en paardrijden. Zo zie je nog eens wat en bovendien wordt je een echte woudloper. Trouwens, wanneer je geen echte woudloper word, is de kans groot dat je niet meer terugkomt uit die rimboe.

De jonge Luitenant (inmiddels Kapitein geworden) kan het wel allemaal navertellen en doet dat dan ook.
Zijn eerste boek heet: “Reconnaissance and Scouting” (Herkenning en Verkenning) en is gewoon een technische handleiding voor expedities in het oerwoud.

“Aids to Scouting”

De ervaring van de woudlopers neemt toe. In Zuid Afrika ontstaan er moeilijkheden, dus het regiment van onze Londenaar gaat er heen. Vanuit daar trekken ze door naar Zoeloe-land, dan naar de Goudkust en weer terug naar Zuid Afrika.

Een nieuw boek verschijnt: “Aids to Scouting” (Wenken voor het verkennen). Het bevat vele dingen over sluipen, bespieden, plattegronden, kompasgebruik, oriënteren op de sterren. Allemaal zaken, die je moet beheersen om een goede woudloper te kunnen zijn.

“Ontstaan van de eerste Scouts (verkenners)”

Inmiddels is de Boerenoorlog begonnen. Hij is Kolonel geworden en Commandant van de troepen in het stadje Mafeking. Het stadje wordt door een overweldigende meerderheid belegerd, maar weet het lang vol te houden. Net zo lang, tot de belegerden ontzet worden. Engeland heeft er (in de Commandant van Mafeking) een held bij!

Vooral de Engelse jeugd is door het dolle heen. Op zoek naar souvenirs, ontdekken ze zijn boek “Aids to Scouts” in de boekhandel. Ze kopen de winkels leeg. Eerst is het boek alleen maar een soort trofee, maar het wordt daarna ook nog gelezen. De jonge Engelsen gaan alles wat in het boek staat proberen. Ze noemen zichzelf Scouts (verkenners) en vormen verkenningspatrouilles en gaan “verkennen”.

“Overal in Engeland zijn jongens bezig met het oprichten van de padvinderij!”

Na zijn succes bij Mafeking is de Kolonel, Generaal geworden. Terug in Engeland ontdekte hij wat er van zijn “Aids to Scouting” is geworden. Vrienden halen hem over om iets aan deze spontane jeugdbeweging te gaan doen en zo ontstaat het eerste experiment.

Op Brownsea eiland wordt in 1907 een kamp gehouden met “verkenners”. In de vlaggenmast hangt de historische vlag van Mafeking. Robert, als de succesvolle verdediger van Mafeking; leert de jongens kamperen, bruggen bouwen en koken op kampvuur.

Kortom: hij leert ze echt “verkennen”.

“Scouting for Boys”

Het kamp wordt een groot succes! En het heeft ook een paar gevolgen. De generaal herschrijft “Aids to Scouting” in een meer speciale jongensversie. Hij noemt het “Scouting for Boys”.

Het boek slaat in als een bom. Niet alleen in Engeland, maar overal.
Het wordt (na de Bijbel) het meest vertaalde en gedrukte boek ter wereld benoemd en de “verkenners-patrouilles” rijzen als paddenstoelen uit de grond!

“De grootste jeugd-club ter wereld”

De Generaal hangt zijn uniform en verdere toekomst aan de wilgen en wijdt voortaan al zijn energie aan “Scouting”. Daarvoor (en niet voor zijn militaire successen) wordt hij in de adelstand verheven. Scouting groeit uit tot de grootste jeugd-club ter wereld. Het is een bijzondere jeugdbeweging, die als een echte ‘jeugd-in-beweging’ eigenlijk zichzelf heeft opgericht! Daarbij werden al die jonge oprichters geïnspireerd door het boekje Aids to Scouting,
geschreven door: Lord Robert Baden Powell of Gilwell

klik hier voor een kopie van Scouting for Boys (Engelstalig)
Let op: u opent het boek van een externe website.